Sunday, 4 March 2012

manusia mudah lupa :)

assalamualaikum..

just wanna share a story, a short one, tentang lumrah semulajadi manusia, and saya harap, at least a bit, it'll make u sit back and think =) got this analogical story from a  friend masa attend Quran-ic circle hari tuh.

analogy nya :



ada seorang budak, yang duduk di tingkat bawah, yang sangat asyik bermain, hidup dengan dunianya. seronok tak terhingga.

dan ada seorang lelaki yang tinggal di tingkat lebih atas dari budak lelaki tuh, melihat akan perihal budak tersebut. dia cuba untuk memancing perhatian budak itu untuk berkenalan dengannya.

maka, lelaki tuh membaling beberapa keping duit ke bawah, ke tingkat di mana budak tersebut tinggal. dan budak tersebut, apabila mendapati adanya duit itu, dia terlalu seronok, sehingga terlupa untuk memikirkan dari mana datangnya duit tersebut. budak tersebut hanya mengambilnya dan berseronok lagi.

dan lelaki tersebut kecewa, perhatian yang ingin diraih tidak di dapat. duit yang dibaling, gagal mendapatkan perhatian budak tersebut agar berpaling kepadanya.

jadi, lelaki itu berpendapat, kali ini, dia ingin melempar batu ke arah budak tersebut.

dan di saat dia baling, batu itu terkena tepat pada budak tersebut. terus budak tersebut berpaling ke atas dan berfikir mengapa dia dibaling dengan batu. rasa sakit yg datang dari batu yang dilempar tersebut barulah membuatkan dia berpaling ke atas untuk mengetahui siapa perilakunya.



=)

tuh je ceritanya. mudah, tapi ada message disebaliknya. do u get the message behind this story? share it with me.

the clue : this has something to do with the relationship between the Creator and us as His slaves =)

sejenak kita berfikir, sebagai muhasabah untuk diri kita sendiri. good nite semua, mimpi indah. much love.

2 comments:

yasminaimi said...

bila kita senang, kita lupa pada
Pencipta, tp bila kte susah and sakit, baru kte ingt pada-Nya.

betol tak kak yana? hihi

ynamran said...

heee! yes yes. bijakkk! kita manusia always kalo doa, serba serbi nak meminta itu ini kan? sedangkan sepatotnya, kita kena jugak berterima kasih atas segala nikmatNya kan :)