Friday, 30 March 2012

short updates on various things!

assalamualaikum :)

a friend said, "liyana, stop being emo-ish and starts writing please. i dont wanna see just a video for the update"

haha. baik punya kena sound. x sempatlah nak update, and if sempat pun, tengah2 type, mesti terlelap. teehee. 3 weeks rupanya dah masuk clinics and alhamdulillah, ive started to adapt with the new schedule. not just new schedule, with new environment, dengan all the rules masa clinical life. no more lunch at 12, no more balik class kul 12, no more hari2 yang indah untuk pergi mall dan bersenang lenang. oh oh, rindu kot zaman-zaman tuh.

now lunch mesti after 2, perut mesti dah berbunyi gile. haa, nak dgr stu cite lawak, and sungguh x senonoh :p ade one day ni, i forgot to take my breakfast taw. so masa saya ngah scaling gigi patient, suddenly perut saya bunyi. aaaaa, malu gile, i asked my tummy to shut up, but mcm die lapar sgt agaknya. and bile sy pandang patient sy, die senyum. haha. guess die pun dgr kot :p

so moral of the story, please liyana, take ur breakfast dulu before keja. ur position dengan patient sgt dekat okay, mmg bunyi perut awak yang kuat tuh mampu didengari. hihi.

the rest? cut it short je lah eh one by one.

1. last thursday, saya bawak ayu, patient kanak2 saya. kan ritu dah bawak die nak check, so masa khamis ritu bawak die dtg untuk lecturer plak check btol x medical record yang sy buat psl budak ni. die habis sekolah pukul 930, so at 10, i went to her house and fetch dielah. so okay, bawak pegi campus. elooookkkk je duduk kan die atas denal chair, tbe2 muka dia chuak2. adui. seb bek dah wat preparation, belikan die susu siap2, gula2 sket, kek sket, nak bagi die makan nak hilangkan ketegangan. sat g dah suh makan, elok saya nak masukkan instrument dalam mulut, tbe2 die menangis beria. ohhhh, panic kejap. so ttp everything, letak everything, and tenangkan die, ingat die nak cool down. tapi tak. die cakap "AKU MAU PULANGGG!" sambil menangis dengan kuatnya. ya Allah luluh gile hati. haish budak ni, dahla nak dpt lecturer sy tuh dtg tuh susah, tbe2 dah elok lecturer ade, die tbe2 plak buat hal. so panic gile, rmi gile dtg tlg pujuk, tapi die dah tarik sampai lif nak turun, nak balik. mmg nampak gaya tade harapanla. so i went back after 10 minutes je sampai campus. wuwuwu. just after antar die balik, saya plak yang menitik air mata. haha. mana nak cari patient lagi ni dalam masa singkat mcm ni nak bukak status. tapi seb bek, my friend tolong. alhamdulillah, spe ntah mas cekup masa sy g hantar ayu, so dptlah aisyah. bukak lah status dia, and alhamdulillah, finally settle. just tunggu discussion je. yayyy! thank you friends :)

2. aisyah kesian sgt, gigi incisive die dah perforation dah sampai gums. huu. nak kena cabut ni, tapi mcm biasa lah lecturer saya ni asyik cuti je. so next tuesday baru boleh discuss and rsenye sy nak panggil aisyah dtg kot, nak jadikan die first patient saya untuk saya cabut gigi dia. kesian tgk dia. smpai bibir die pun dah ade cm lesion.

3. mak aisyah lawak gila. sy tanya, "ibu, anak ibu umurnya berapa tahun?" dia jawab 6 tahun. then bila tanya tarikh lahir, dia kata lahir tahun 2003. pastu kitorg berdua confused. haha. last2 sbb mak die macam yakin gile die umur 6 tahun, so sy ubah lah tarikh lahir dia ikot maths saya, kata dia lahir 2006, wpun mak die yakin aisyah lahir 2003, tp anak dia umur 6 tahun. haha.

4. semalam amer, afiq and fana datang rumah. we cooked for amer sebagai nak balas budi dia tolong kitorg ritu and somehow kitorg dah mcm agak close. so they came over to our house. kitorg serve ikan bakar, ayam percik and laksa penang. of course bukan saya yang masak, since saya pagi tuh clinic. just saya sorg je :( dorg yang len cuti, just last2 tuh leh la tlg potong2 sket masa wat ayam percik. and kitorg gatal, p tgk cite hantu kum-kum. and u know what, semalam after the guests balik, kitorg serumah sume tertdo at 1130 cmtuh kot, and saya terbgn at 2am. and ade org ketuk dinding dr belah luar. bukan luar rumah taw. pdhal sume org dah tdo. Allah je tahu chuak mcm mana, alhamdulillah, smbil2 baca ayat kursi, tertdo balik. lama kot sape ntah ketuk tuh. makin lama makin dekat. fuh. gatal lagi tgk cite antu.

5. banyak sgt assignments. letihla and malas. mcm biasalah malas tuh kan. lagi2 dapat tajuk ubat, saya paling malas nak fahamkan. tapi wikends ni kena wat. lecturer ko garang yana oi. so yana, on monday make sure siap!

6. saya addicted dengan lagu kosong - najwa latiff. i dun usually entertained to her songs, but lagu ni mcm something :)

7. saya rasa hati saya dah keras.

8. tapi saya perlu lembutkan balik. sbb kalo hati saya keras, saya dah x kan jadi liyana yang dulu.

9. april is coming soon. means that, the family is coming over here this month. pejam celik je, xlama lagi boleh peluk cium dorg. yayyy! :D i miss them actually.

10. i actually somehow dlm keadaan stress sebenarnya, sbb banyak sgt pakai duit skrg and mcm biasalah elaun x cukup. guilty lah asyik nak kena wat panggilan kecemasan selalu kat abah mintak duit. sian abah. dahla saya ade banyak lagi adik kat bawah sy :( sorry abah, but seriously, uve been very supportive lately ni. love you.

alrites tuh je kot. hee. have a goodnite sleep everyone. selamat berweekend dengan enaknya :) sweet dreams. assalamualaikum.

No comments: