Tuesday, 24 April 2012

kalam hati :)

ini bukanlah yang pertama,
walaupun tidaklah pengalaman itu terlalu banyak berjela-jela,
tapi ini yang paling derita,
mungkin kerana aku fikir inilah dia,
tapi sayangnya semua sudah tiada..

kadang terdiam aku berfikir,
mengapakah semua ini berakhir,
dalam satu waktu yang tak pernah aku duga,
sekelip mata,
apakah salahku,
ye aku mencari di mata salah itu..

namun..

setelah lama aku mencari,
dalam masa yang sama aku mencari kekuatan bersama Ilahi,
aku semakin mengerti,
yang tidak semua yang aku ingin itu benar-benar suci dan bererti,
memang tak mudah memujuk hati,
payah, sesak, gundah dan lelah,
tapi alhamdulillah,
Dia beri aku keluarga yang memahami, rakan yang tak penah meninggalkan ku di saat aku susah..

rindu..?

tipu kalau perasaan itu tidak bersarang di hati,
tapi aku fikir begini,
mungkin suatu waktu dulu dia milikku,
tapi sekarang sudah tidak begitu,
bila aku rindu,
aku duduk dan aku pujuk hatiku,
"liyana, adakah benar kau yakin dia tercipta untukmu?"
boleh jadi kau merindu orang yg bukan Allah ciptakan untuk menemanimu,
milik orang, milik seorang wanita lain seperti kamu,
dan Allah itu benar-benar tahu,
dengan cara itu, hati aku akan kembali malu,
untuk memiliki seorang yang kemungkinan dambaan wanita lain sepertiku,
maka aku redha melepaskan,
dengan sebuah harapan,
jika dia benar tercipta untukku, Allah akan tunjukkannya jalan,
dan jika dia bukan, semoga Allah memberikannya kebahagiaan..

terkadang aku kecewa,
bila mendengar kata-kata hina,
ya Allah, kau tahu benar apa yang aku simpan di jiwa,
dengan sedaya upaya aku mencuba,
untuk bersangka baik walaupun sakit yang aku terima,
semoga nanti Allah gantikan tuba yang aku rasa,
dengan sesuatu yang semanis gula..

terima kasih ya Rahim, ya Mujib, ya Rahman,
teruslah membimbingku untuk mencari satu haluan,
yang hari-hari aku sampaikan bila aku menadah tangan,
dan aku yakin, Engkau akan kabulkan..

wahai hati,
aku tidak akan paksa kamu menipu dirimu sendiri,
tapi sesuai masa yang berlalu pergi,
kau semakin tahu menilai apa yang benar-benar bererti,
dan apa yang hanya hiasan duniawi..

bukan caraku mendoakan sebuah karma,
kerana aku sedar, aku juga x lepas dari salah, dari dosa,
pintaku hanya satu,
sekurang-kurangnya, hargai apa yang dulu pernah ada,
dan semoga berbahagia :)

dan untuk waktu ini,
berilah aku masa untuk mencari diri,
membentuk kembali hati yang sudah patah seribu,
tak mudah untuk aku percaya seperti dulu,
dan aku tahu, ada hikmah besar disebalik semua ini untukku..

dengan linangan air mata,
aku sudahi kalam hati,
terpulanglah mahu kau fikir apa saja,
yang aku tahu, aku punya suatu yang besar untuk segalanya,
yaitu DOA :)

1 comment:

NadhirahAhmadTarmizi said...

beruntungnya yana...Allah datangkan dugaan, yana semakin dekat dgn dia & lari jauh dari dia...beruntungnya yana ade iman yang teguh..semoge Allah kurniakan lbih kekuatan untuk yana & tunjukkan hikmah di sebalik semua ni..=)