Sunday, 21 October 2012

sharing the verses of Quran :)

"Dan sungguh, akan kami isi neraka Jahanam banyak dari kalangan jin dan manusia. 
Mereka memiliki hati, tetapi tidak dipergunakannya untuk memahami (ayat-ayat Allah),
dan mereka memiliki mata (tetapi) tidak dipergunakannya untuk melihat (tanda-tanda kekuasaan Allah),
dan mereka mempunyai telinga (tetapi) tidak dipergunakannya untuk mendengarkan (ayat-ayat Allah).
Mereka seperti hewan ternak, bahkan lebih sesat lagi. Mereka itulah orang-orang yang lengah."


(surah Al-A'raf : 179)

assalamualaikum :)

i start my writings this time with one ayatul quran. saya suka ayat ni, sebab ayat ni ada satu peringatan yang saya rasa sangat dekat untuk kita sebagai hamba Allah di muka bumi ni. ayat yang kita boleh pegang untuk selalu dijadikan peringatan. ayat yang mudah yet meaningful.

i come to think about this verse as i walk passed by a cowshed when im on my way home from my practical today. paling xbest, sebab kandang kambing tuh busuk. masa pagi2 saya passed by, what that i have in my mind is that :

"huwaaa, busuknya kandang kambing ni, penat2 je pakai perfume g clinic,
ntah2 sampai kampus bau kambing."

pastu senyum sorang-sorang :P 

and masa balik tadi, tbe2 teringat this one verse of quran yang pernah my friend shared with me. bila kita kufur dengan segala nikmat yang Allah bagi pada kita, we are nothing different pun dengan binatang-binatang ternak tuh. nauzubillah. 

ada parts of ayat tuh mengatakan tentang hati, tentang hati yang ada, tapi tak digunakan untuk memahami ayat-ayat Allah. ayat-ayat yang terkandung dalam Quran yang penuh dengan nasihat, panduan, penawar dan mcm2, lengkap. kalau tidak, masakan ia dijadikan sebagai mukjizat Rasullullah.

tapi hatilah bahagian yang paling lemah dalam diri manusia. kita kadang-kadang leka, saya kadang-kadang lalai jaga hati. sebab dalam salah satu surah, surah Al-Ahzab ayat 4 :

"Allah tidak menjadikan bagi seseorang dua hati dalam rongganya..."

and melalui apa yang dikongsikan oleh my friend which i wanna share with u guys too, apa yang dimaksudkan dengan ayat ni adalah, tak mungkin dalam hati tuh ditempati dengan 2 benda. ia hanya akan ditempati dengan salah satu, sama ada iman ataupun syaitan. jadi kalau kita tak jaga hati kita, supaya sentiasa diisi dengan iman, maka syaitan lah yang akan menempati.

"maka Dia mengilhamkan kepadanya (jalan) kejahatan dan ketakwaannya,
sungguh beruntung orang yang menyucikannya (jiwa itu),
dan sungguh rugi orang yang mengotorinya.."

(surah As-Syams : ayat 8-10)

dan mungkin di saat kita lemah itulah, maka hati kita jadi lupa untuk mengingati ayat-ayat Allah. dan keadaan itu, Allah umpamakan kita sebagai haiwan ternak dan juga sebagai orang-orang yang rugi. ya Allah, semoga kita tak tergolong dalam golongan sebegitu, kerana manusia ni adalah sebaik-baik kejadian Allah. 

untuk melawan gangguan syaitan, mungkin kita boleh jadikan iman sebagai perisai, zikir sebagai bekal dan doa sebagai senjata kita, insya Allah :)

saya tak pandai nak menyusun kata, mungkin x cukup pandai untuk menulis ayat-ayat supaya penyampaian tuh lebih berkesan, tapi saya sertakan ayat-ayat suci Al-Quran untuk kita renungi bersama. sudah cantik ayat Allah itu disusun, dan semoga kita sama-sama cuba memahaminya dan menghayatinya. semoga bermanfaat buat semua, insya Allah :)

p/s : saya rindu rumah. sangat.

strivingmuslim:

Need advice? Turn to the Quran, turn to your Lord. A list of Quran passages for you to share. 

assalamualaikum, selamat ber-weekend :)