Friday, 25 January 2013

some beneficial sharing, insya Allah :)

assalamualaikum :)

just got back from the mall, watching movie while having some good times with friends tadi. kalau tak salah, sejak dari rabu lepas start cuti until now, tade satu hari pun yang saya duk rumah. hari2 keluar *facepalm* every nite before tdo, selalu berazam, "besok nak bgn awal lah, nak update blog. nak cite banyak sangat." alih2 sebab letey sgt, bangun awal dah, tapi bestnye berguling dalam comforter, alih2 akan bangun bersiap bila ade org suh siap2 untuk keluar :P

so what do i have this time to share? some islamic knowledge perhaps, something that i gained masa i attended sharing yang my friend organized last sunday. and somehow menda ni caught my awareness, a basic thing for a muslim like us. okay2, nak cakap banyak tak reti. just straight to the point.

masa sharing tuh, bahannye adalah tentang hadith ghulam. hadith mengenai seorang pemuda. yang mana muwajjih (penyampai) kupas satu persatu tentang hadis tuh dan segala maksud tersiratnya tentang hadis tersebut. its a long story but seriously very interesting. maybe u can go and google about that, ade :)

but the basic thing yang i wanna share is, some 10minutes slot yang dorg bagi untuk those yang dtg the day before, share balik dengan kitorg yang tak datang ni. about tarbiyyah. dakwah. menyampaikan perkara baik. ha lebih kurang samalah tuh maksud dia. hee.

dalam dunia ni actually, tarbiyyah ni sebenarnya terbahagi kepada dua, yaitu :
  • tarbiyyah islamiyah
  • tarbiyah jahilliyah

menurut kata sisters yang share tuh, konsep tentang perkara ni, tiada yang tengah2, seperti mana hak dan batil. jika perkara yang disampaikan tuh ada gunanya untuk keperluan kita kepada agama, maka itulah tarbiyyah islamiyah, dan selain dari itu, yang lagha dan sebagainya, ia akan tergolong pada tarbiyah jahilliyah.

jadi penyampaian tarbiyah ni pun boleh dibahagikan kepada dua, yaitu :
  • tarbiyah rasmiyah (secara beramai2, jama')
  • tarbiyah ghairu rasmiyah (zatiyah / diri sendiri)

tarbiyah secara beramai2 tuh seperti mana yang semua sedia maklumlah, sama ada dalam bentuk ceramah, kita menghadiri usrah atau sekarang lebih sinonim dengan nama bulatan gembira. hee. until now i still wonder, nape nama die kena bulatan gembira, bukan bulatan bahagia atau ape kan. hee. tapi takesalah, sebab memang selalunya habis dari berbulatan ni, memang akan gembira dengan sisters yang lain pun ;)

what that had been stressed by them is that, antara kedua jenis tarbiyah ni, yang paling penting is tarbiyah zatiyyah, yaitu tarbiyah kepada diri sendiri. sebab dalam tingkat muwasafat tarbiyah tuh, yang paling dasar adalah individu muslim tu sendiri. akar hati seorang muslim tuh adalah menda yang paling penting untuk dibentuk, supaya bila akar yang dibentuk tuh dah kuat, insya Allah akan menghasilkan buah yang baik.

muwasafat tarbiyah tuh ape? ni ade gambar dia :)



nampak kan tangga pembentukan suatu macam budaya islam, yang mana pada tingkat teratas tuh yaitu ustaziyatul alam. dan semuanya perlu dilakukan dengan berperingkat-peringkat. 

so kenapa tarbiyah zatiyah tu sangat penting? simple. kerana kita paling banyak dengan diri kita, sepanjang masa kita dengan diri kita. kalau dibanding usrah, mungkin perkara tuh seminggu sekali kita attend kan? but diri tuh kita bukan boleh buang2 dia, amik bila kite perlu kan? hee. jadi adalah sangat penting untuk kita equip kan diri kite dengan ilmu2 agama. ambil tahu, cari tahu. jangan kita jadi islam hanya sekadar atas nama, hanya sekadar kerana kita lahir sebagai seorang islam. malu nanti kalau saudara bukan islam kita bertanya, kita tercengang tanpa hujah bila orang tanya tentang agama kita sendiri. 

Umar Al Khattab, salah seorang khulafa ar rasyidin pernah berkata, 

"hisablah diri kamu, sebelum kamu dihisab"

kalau kita hayati betul2, sangatlah mendalam apa yang dikatakan beliau ni. lebih baik kita duduk, cuba renung balik ape yang dah kita buat, sebelum nanti kita dinilai oleh Allah dihadapan semua orang. mutabaah amal. cek balik ape yang dilakukan. sehari demi sehari, cuba gandakan perkara baik yang kita buat. mungkin semalam satu helai page Al Quran yang kita baca, besok mungkin boleh dua :) sentiasa ada cara untuk kita jadi lebih baik kan? yang penting kita usaha, pahala atau ganjarannya, biarlah Allah yang menentukan, tapi kita kena percaya, Allah tuh Maha Penyayang, kalau kita berniat baik kejalanNya, insya Allah ganjaran baik menanti kita.

sebab dalam Al Quran, satu potong ayat yang saya sendiri sangat suka, surah Al Ahzab, ayat 4 :

"Allah tidak menjadikan seseorang dua hati dalam rongganya.."

yang mana sewaktu sharing tu dijelaskan, apa yang dimaksudkan melalui ayat ni is, dalam hati manusia tuh, hanya boleh ditempati oleh satu niat atau satu perkara. sama ada yang baik, atau yang buruk. dan ia diperkuat lagi dengan potongan ayat dari surah As Syams, ayat 8-10 :

" maka Dia mengilhamkan kepadanya (jalan) kejahatan dan ketakwaannya,
sungguh beruntung orang yang menyucikan (jiwa itu),
dan sungguh rugi orang yang mengotorinya.."

jadi sebagai makhluk Allah yang sangat sempurna dan istimewa sekali, surely kita always mahukan yang terbaik untuk kita. dan selalunya orang beranggapan, kita nak buat baik, sebab kita nak dapat pahala, dan nak dapat pahala tuh sebab kita nak masuk syurga. dan niat kita terhenti disitu. jangan! setelah kita nikmati hidup yang serba lengkap ni, melihat kejadian alam yang sangat dahsyat, tak teringinkah kita untuk bertemu dengan penciptaNya, pencipta kita makhluk ni? jadi, ubah niat, ubah goal kita, jangan jadikan syurga itu sebagai destinasi terakhir, tapi jadikanlah syurga itu sebagai satu tempat untuk kita berjumpa dengan yang Maha Berkuasa. semoga dorongan tuh akan menguatkan hati kita untuk menjadi lebih baik dan ke arah yang diredhainya.

so back to the main point, untuk kekal istiqamah, kekal bersemangat untuk berjumpa dengan Allah, yang penting hati dan diri sendiri tuh perlu dibentuk dulu :) ada beberapa tips yang sisters share kan, antaranya :

  • rajin2 lah baca tafsir. mungkin pernah sekali kita khatam Al-Quran tapi tidak membacanya terjemahannya, dan masih belum terlambat untuk semua tuh. dalam Al Quran tuh ada terlalu banyak ayat2 yang baik, dan mungkin beberapa potong ayat mampu dijadikan pegangan untuk kita di suatu waktu atau situasi tertentu.
  • banyakkan membuat amalan sunat. puasa sunat, baca Al Quran setelah waktu solat, bersedekah dan macam-macam lagi
  • setelah kita hadiri tarbiyah, atau usrah, ambil masa untuk revise balik apa input yang kita dapat. try to digest it, and cuba kaitkan dengan kehidupan kita sendiri agar merasa perkara tuh lebih dekat dengan kita :)
  • selain novel2 cinta, maybe kita boleh mula untuk baca banyak buku2 agama :)

sebagai seorang muslim, tarbiyah zatiyah ni kita kena sentiasa cuba untuk mantapkan, sebab bila tarbiyah diri sendiri kita mantap, insya Allah ia akan mampu untuk menzahirkan apa yang kita percaya dengan agama yang kita pegang. mcm saya sendiri, saya selalu kagum dengan orang yang sangat terjaga pakaiannya, tutur kata, amalannya, selalu kagum dengan mereka yang mampu menolak tepi fashion dan segalanya dan berpakaian mengikut tuntutan syarak dengan sebaiknya, dan memang melalui pengamatan saya, semua ni mereka mampu lakukan kerana kepercayaan diri mereka yang sangat mantap.

jom sama2 kita cuba, bak kata org putih, its better late than never, dan bak kata org melayu, sehari selembar benang, lama2 menjadi kain. pelan2, tapi kita cuba istiqamah. saya dan kita semua :)

thats all, sorry if maybe ade yang kenal diri ni, and rasa mcm tak layak untuk saya berkata2 tentang perkara ni, saya cuma nak share something yang terkesan pada saya. mungkin menda ni pun ade yang pernah dengar dari orang lain, tapi x salah kan saya nak share, untuk peringatan lagi :) kata sahabat saya, perkara baik ni, jangan kita remehkan walaupun dah berpuluh kali kita dengar. mungkin kali pertama x terkesan, kali kedua pintu hati kita diketuk, dan seterusnya ia mulai terbuka? :)

hidayah itu milik Allah, berdoalah dengan hati yang yakin bahawa satu hari nanti kita memperoleh hidayah untuk menjadi individu muslim yang sebaiknya, insya Allah :)

i end the post with two videos about tarbiyah, worth watching.




bestkan? bersemangat dengar video ni :)
and one more down here. penah tgk film ketika cinta bertasbih?
nih ade puisinya :)




salam jumaat. take care. assalamualaikum ~

2 comments:

Alang said...

salam yana! i loikee your sharing post. heh. byk amal tarbiyah dzatiyyah kena tingkatkan kan? buat byk2 n dgn usrahmate, insyaAllah ustaziyatul alam tu lebih cepat umat islam capai. byk lg tangga2 muwassafat tarbiyyah nak kena daki nih..dr sorg2, nak bina famly, then masyarakat, negara..fuh laa..kerja sgt byk!huhu~
by the way, it's muwajjih=)..have a happy day!~

yanana amran said...

ohhh thanks tikah, nnt yana betulkan balik. hee. semoga kita sama2 berusaha ke arah ustaziyatul alam :)